Přejít k obsahu


Od praxe k teorie a zpět ve vyučování češtině II

Citace:
ČECHOVÁ, M. FRANTA, D. HRDLIČKA, M. CHÝLOVÁ, H. JAČKA, D. LEDERBUCHOVÁ, L. MÁLKOVÁ, J. NOVÁKOVÁ, J. NOVOTNÝ, J. PÁNEK, P. PÁNKOVÁ, V. PÍSKOVÁ, R. SPĚVÁČKOVÁ, M. ŠTĚPÁNÍK, S. VAŇKOVÁ, J. VEJVODOVÁ, J. VIKTORA, V. ZELENKOVÁ, V. Od praxe k teorie a zpět ve vyučování češtině II. Plzeň, 2021., ISBN: 978-80-261-0982-2,
Druh: KNIHA - editorství
Jazyk publikace: cze
Rok vydání: 2021
Místo konání: Plzeň
Název zdroje: Západočeská univerzita v Plzni
Autoři: prof. PhDr. Marie Čechová DrSc. , Mgr. Martina Spěváčková Ph.D. , PhDr. et Mgr. David Franta , doc. PhDr. Milan Hrdlička CSc. , doc. PaedDr. Helena Chýlová Ph.D. , Mgr. Dominic Jačka , doc. PaedDr. Ladislava Lederbuchová CSc. , PaedDr. Jitka Málková Ph.D. , PhDr. Jaroslava Nováková Ph.D. , Mgr. Jiří Novotný , Mgr. et BcA. Petr Pánek DiS. , Mgr. Vladimíra Pánková Ph.D. , Mgr. Růžena Písková Ph.D. , doc. PhDr. Stanislav Štěpáník Ph.D. , PhDr. Jana Vaňková , PaedDr. Jana Vejvodová CSc. , prof. PhDr. Viktor Viktora CSc. , Mgr. Věra Zelenková Ph.D.
Abstrakt CZ: Resumé shrnuje výsledky bádání, k nimž dospěli autoři jednotlivých kapitol monografie. V preambuli je vyložen postup a metodologie při výzkumu, je naznačeno tematické rozvrstvení a užší zaměření zpracovaných statí. V prvním tematickém oddílu přináší studie Jany Vejvodové analýzu nového modelu výuky na FPE ZČU v Plzni přispívajícího k překonání ?propasti? oddělující vzdělávací teorii od praxe. Autorka ukazuje, jak disciplíny Základy reflexe a hodnocení výuky v bakalářském studiu a Reflexe a hodnocení výuky v navazujícím magisterském studiu vedou studenty i vyučující k transdisciplinární didaktické součinnosti, k součinnosti mezi oborovými didaktikami a obecnou didaktikou i pedagogikou. Růžena Písková představuje ve své kapitole poznatky z pedagogické praxe realizované tzv. ?na dálku?. Překvapivým pozitivem se stalo rozšíření sociálního kontaktu žáků i studentů v době celostátní karantény. Žáci oceňovali zájem studentů učitelství i to, že mohou komunikovat s dalším učitelem. Studenti učitelství za největší přínos považovali svou účast na reálné výuce s prvky distančního vzdělávání, byli svědky toho, jak problematické může spojení na dálku být. Dominic Jačka a Petr Pánek ve své analýze kvalifikačních prací ukázali, že závěrečné práce studentů obsahují celou řadu obecných, formálních i jazykových nedostatků. Poukázali na to, že jazykové nedostatky mají původ už na základní a střední škole a nepodařilo se je eliminovat ani na vysoké škole. Postihli, že vysokoškolská příprava studentů učitelství není soustavná a systematická, proto navrhují zavést promyšlený systém zadávání a tvorby kvalifikačních prací, který bude vycházet z konsenzu katedry o její vědecko-výzkumné činnosti a zároveň povede k lepšímu propojení pedagogické praxe s teorií. Studie Stanislava Štěpáníka ukazuje, že přílišné zaměření na formu může podstatně zkreslit hodnocení žákovských prací. Vždy je třeba hledět k funkci textu a funkci jazykových prostředků v něm, tzn. k adekvátnosti a vhodnosti jejich užití v daném textu. Přitom je nezbytné upřednostnit kvality tematicko-obsahové a slohové. Hlavním cílem výuky češtiny totiž není jazyková správnost, ale rozvinutá komunikační kompetence. Druhý tematický blok je věnován vybraným aspektům zvládání jazykového učiva od nejnižších úrovní a jazykových rovin směrem ke komplexnímu pohledu na jazyk a řeč. Výzkumné šetření Jaroslavy Novákové prokázalo, že přestože je u dětí v mateřských i základních školách intenzivně stimulována oblast grafomotoriky, ve značné míře nedosahují děti a žáci velkých či rychlých pokroků. Příčina spočívá v nesystematičnosti a chaotičnosti při zadávání grafomotorických cviků, a zejména v nerespektování vývoje grafomotoriky v daném období. Přitom kvalitní rozvoj grafomotoriky usnadňuje nácvik techniky psaní, následně také psaní zrychluje a umožňuje snazší a přesnější písemné vyjadřování; v konečném důsledku pak podporuje celkový plynulý rozvoj gramotnosti i myšlení. Komparačně pojatá sonda Heleny Chýlové orientovaná na ověřování znalostí pravopisu u budoucích bohemistů přinesla zjištění, která je možno přímo užít v praxi. Důležitým aspektem výuky na vysoké škole by mělo být odstraňování různých mylných výkladů a vysvětlení, které si studenti přinášejí z nižších stupňů škol a z mediálního prostoru, např. záměna pravopisu a gramatiky. Potvrdilo se, že stále existují dva základní okruhy pravopisných jevů vnímané jako problematické: užívání velkých písmen a užívání interpunkčních znamének, k nimž se v současnosti při
Klíčová slova

Zpět

Patička